7"/10"/12" VINYL
Mixen en masteren voor vinyl
inleiding
Mastering is zeker niet onbelangrijk als u vinyl wilt laten persen, maar belangrijker nog is de mix. Voor digitale media zijn er weinig tot geen restricties, maar voor vinyl zult u in de mix toch echt rekening moeten houden met een aantal zaken. Wordt dit niet gedaan dan zal bij het snijden van de DMM- of laquar masterplaat correcties worden aangebracht die altijd invloed zullen hebben op de geluids kwaliteit.
afspeeltijden
Des te langer de afspeeltijd per zijde is, des te ondieper de groef zal worden tot dat het op het minst ideale punt zal komen. Vinyl kent een zogeheten optimale speeltijd: bij deze optimale speeltijd zal de groef optimaal gesneden kunnen worden zonder dat er ingegrepen moet worden in volumes, stereo efecten etc. Als gemiddelde optimale speeltijden adviseren wij,
45rpm. 33rpm.
7" vinyl 04:30 06:30
10" vinyl 09:00 14:00
12" vinyl 14:00 22:00
¤ Er zal weinig kwaliteitsverschil zijn tussen 45rpm. en 33rpm., het is niet zo dat 1 track van 5 minuten op 45rpm. een gehele 12" vinylplaat zal vullen, er is een maximale
groefafstand: wel is het zo dat naarmate het midden van de vinylplaat wordt bereikt er enige vervorming kan optreden doordat de naald ook enigzins moet 'kantelen' om
de kleinere rotatie te kunnen ondervangen: goedkopere platenspelers bieden geen optie tot dit zogeheten 'antiskating' of 'dwarsdruk compensatie'. Tevens bieden
goedkopere platenspelers geen opties tot fijnafstelling van het toerental, het komt dus voor dat de platenspeler dan net iets langzamer- of sneller draait waardoor de
audio afwijkt en zelfs korter of langer duurt als de originele track.
¤ Gekleurd vinyl heeft invloed op het geluid, vooral grijs-, zilver- en goud vinyl hebben de eiegenschap bijgeluiden te versterken. Zwart vinyl voldoet optimaal, er is echter
ook een zogeheten crystal clear vinyl, welke zeer zuiver geluid weergeeft.
¤ Stiltes en lage volumes geven op vinyl ruis, dit in tegenstelling tot CDaudio waarbij stiltes ook echt stiltes zijn.
¤ Heavy weight vinyl heeft per definitie geen betere audio kwaliteit als standaard vinyl. Dit heavy weight vinyl geeft vooral een gevoel dat de vinylplaat beter is doordat het
steviger aanvoelt.
mixen
¤ alles tot 200Hz. moet mono gemixt zijn.
¤ voorkom pieken in de hoge tonen zoals 's-en' van vocalen, cymbalen, hihat etc. om te voorkomen dat tijdens het snijproces gebruik moet worden gemaakt van een
zogenaamde 'd-esser'.
¤ houdt de maximale frequentie maximaal 20KHz.
¤ vermijd signalen rond de 7KHz, deze verstoren de snijkop tijdens het snijproces.
¤ zorg dat alles in fase is, het komt vaak voor dat er in de mix een instrument of effect uit fase wordt gezet want dat klinkt zo leuk en is een snelle oplossing.
¤ houdt de bas zoveel mogelijk in het midden van het stereobeeld.
¤ hoge tonen hoeven niet geboost te worden, eventuele riaa correcties vinden plaats tijden het snijproces.
¤ hoge tonen hoeven niet geboost te worden, eventuele riaa correcties vinden plaats tijden het snijproces.

Het linker- en rechterspoor van een WAV file waarbij duidelijk te zien is dat aan de boven- en onderkant van beide sproen het lijkt of er een rechte lijn gesneden is wat gedaan is om het geluid zo hard mogelijk te maken.
Voor een CD productie is dit normaal, voor vinyl is dit echt niet mogelijk.







master(s)
¤ alle tracks dienen WAV formaat te zijn.
¤ het frequentiebereik en de bitrate dienen uitsluitend 48KHz. /16 bit te zijn.
¤ u dient de tracks te nummeren op correcte volgorde: voor zijde A dien u dit als A01 /A02 /A03 enz. te nummeren, voor zijde B dient u dit dan als B01 /B02 /B03 enz. te
nummeren. Complete A-zijde en complete B-zijde genieten de voorkeur.
¤ u dient een tracklist met track tijden bij uw WAV files aan te leveren.
¤ houdt rekening met lead-in en lead-out: laat deze 2 seconden zodat de stilte tussen de tracks maximaal 4 seconden bedraagd: wij plaatsen- of passen deze stiltes niet
automatisch aan op 4 seconden, dus heeft u een lead-out van 6 seconden stilte dan wordt de stilte tussen de nummers dus langer.
¤ in memoriam: deze technische informatie is voor The MultiMediaCompany mede samengesteld door Erik Teljeur welke helaas op 25 februari 2023 op te jonge leeftijd is overleden.
Erik is voor The MultiMediaCompany van 'onschatbare' waarde geweest als het ging om technische audio vraagstukken waarvoor wij hem nog dagelijks dankbaar zijn!